Aan het begin van een workshop beeldhouwen, hebben mensen regelmatig moeite met de onvermijdelijke weerstand die hardere natuursteensoorten geven. Na een tijdje kan die ervaring veranderen en kan het iets worden wat je juist helpt bij het vormgeven van jouw beeld. Daarnaast is er een groot verschil tussen het werken met harde en zachte steen.
Mijn eerste steenervaring was ook anders dan verwacht.
De eerste keer dat ik met steen werkte, was bij de World Art Foundation, onder leiding van Gedion Nyanhongo. Het was zo anders dan ik me voorgesteld had.
Ik was gewend aan hout en verwachtte dat werken met steen zwaarder en moeilijker zou zijn. Maar voor mij voelde het juist zacht en makkelijker bewerkbaar.
Door deze verrassing kon ik al snel mijn figuratieve manier van werken met hout, omzetten in steen. De liefde voor werken met steen was geboren…
De hardheid van de steen ervaar ik als positieve weerstand.
En dat maakt iets los in mij wat ik prettig vind, waardoor ik een soort flow terechtkom.
- Een duidelijke keuze maken en daar volledig voor gaan.
- De fysieke inspanning die daarvoor nodig is.
- Ritme en cadans vinden.
- Het geluid.
- De totale overgave.
- Het gevoel dat ik een diep gelegen essentie kan bereiken.
Als je niet zomaar kunt beslissen of er ergens iets af moet, ga je je zoveel mogelijk in de vorm invoelen. Mijn hoofd wordt als het ware uitgeschakeld.
Dat vraagt om een bepaalde overgave – ik kan dat harde materiaal niet dwingen. In afstemming en samenwerking zal ik tot ‘een gesprek’ moeten komen.
Ik merk meteen aan m’n lichaam of ik in de juiste cadans zit.
Als ik niet in balans ben, dan voel ik dat onmiddellijk aan mijn spieren. Die verkrampen en gaan pijn doen. Die spanning verdwijnt als je je ritme en cadans (her)vindt.
Het is een staat van zijn waarin je alle afleiding als vanzelf en zonder moeite kunt buitensluiten. Er is maar één ding: werken aan dit beeld.
Het maken van grotere beelden uit Portugees marmer is een langdurig proces. Maandenlang werken aan een beeld vraagt om planning. En er moet ook ruimte blijven voor andere dingen.
Dus wissel ik hard en zacht en groot en klein af.
Ik werk ook aan kleine beeldjes van hout en zachte steen. En de schoolprojecten en bedrijfstrainingen zijn fijn om te doen. Net als samen met cursisten beeldhouwen.
Zo lukt het me steeds beter om een balans te vinden tussen werken in totale overgave en ook kunnen werken als er andere dingen zijn die aandacht nodig hebben.
T/m oktober worden er weer beeldhouwworkshops gehouden. Wil je een workshop komen volgen, vraag je dan van tevoren af:
“Wat wil ik?”
- Een beeld voor buiten of binnen.
- Al dan niet in 3 workshopdagen een beeld volledig afronden.
- Ontdekken en aftasten of vooral gericht beeldhouwtechnieken leren.
In gesprek komen we vervolgens tot een steenkeuze die het beste past bij wat jij wilt.
Op de pagina beeldhouwgesteenten en natuursteen informatie kun je meer lezen over de verschillende steensoorten.
Heb je vragen, opmerkingen en/of wil je je aanmelden voor een beeldhouwworkshop? Stuur een mail, dan neem ik contact op met jou.
Geef een reactie