Dat is de kommaarop vraag van deze maand. Agnes, Tessa en Sonja stellen iedere maand een uitdagende (ondernemers) vraag en iedereen is vrij om daar al bloggend, tekenend en/of fotograferend antwoord op te geven. Het thema van deze keer spreekt me erg aan, dus doe ik nu voor het eerst mee.
Wat ‘moet’ je doen als ondernemende kunstenaar?
Als ik kijk naar wat ik geprobeerd heb om als ondernemende kunstenaar succesvol te zijn, dan heb ik vooral gedaan wat ik om me heen zag en gebruikelijk is. Zaken waarvan ‘men’ zegt dat je die moet doen om offline en online aandacht te krijgen, zoals:
- deelnemen aan exposities en markten
- veel netwerken
- nieuwsbrieven maken
- regelmatig bloggen
- actief zijn op sociale media
Met al die dingen bezig moeten zijn, voelde niet goed. Het gaf me geen energie, integendeel. M’n blog over introvert en dyslectisch zijn, heeft een proces in gang gezet, waardoor stapje voor stapje de dingen wél op hun plaats vielen.
Doen wat NIET bij je past, heeft voor mij niks met succes te maken
Het hebben van succes ligt niet in het meedoen aan dingen die niet bij mij passen. Het ligt veel dichter bij mezelf. De verbondenheid, bezieling en liefde van waaruit ik aan mijn beelden werk, wil ik graag delen. Op een manier die recht doet aan mijn beelden en ervoor zorgt dat ik plezier heb in het zichtbaar zijn.
De ondersteuning van Sonja en vooral de positieve feedback die zij gaf op wat ik schreef, had een schokeffect. Opeens en voor het eerst hield ik me niet meer bezig met hoe ik beter kon leren schrijven. Het voelde als een bevrijding van iets wat me weggehouden had bij zijn wie ik ben.
Een expositie als eyeopener
De grootste eyeopener was hoe ik daarna omgegaan ben met de Artexpo 2015 in Milaan. Ik bracht m’n beelden en ging naar huis. Het was niet in me opgekomen dat het goed zou zijn om 2 dagen langer te blijven, om zo bij de officiële opening aanwezig te kunnen zijn.
Het eerste wat ik gedaan heb toen ik me dit realiseerde, is gelachen. Er was wel een stemmetje in mijn hoofd die zei “Hoe kun je nou zo stom zijn?! Heb je kans op een doorbraak, verpest je die weer.” Gelukkig was de humor sterker. Vanbinnen wist ik: Het klopt, dit is okay.
Hoe nu verder?
Bevrijd en wetend wat niet past, dringt zich wel direct de vraag op “Hoe dan wél?” Omschrijven met woorden in ieder geval niet. Ik ga de weg van mijn verbeelding volgen, ruimte nemend om vanuit mijn intuïtieve, beeldende kracht te delen.
Dat delen is nu al te volgen op Instagram. Daar hoef ik niet te letten op taal. Een beeld zegt meer dan 1.000 woorden, wordt vaak gezegd – zo is het in ieder geval voor mij.
Het gaat erom dat je een manier van delen vindt die bij je past en die je leuk vindt. Vanuit wat je drijft en hoe je het beste communiceert. Dat is geen eenvoudige zoektocht, maar het is gelukt. Ik heb nu mijn eigen draai gevonden en krijg juist daardoor klanten.
Lees ook de kommaarop blogs van alle andere mensen die deze keer hebben meegedaan.
Geef een reactie